Sisällöt

Sisällöntuotanto on suositeltavaa aloittaa jo rautalankojen pohjalta. Näin lopullinen leiska voidaan paremmin suunnitella myötäilemään tekstin määrää, eikä toisinpäin. Tavoitteena on, että tekstistä ei jouduta karsimaan oleellisia asioita, jotta se saadaan mahdutettua leiskaan. Tällä vältytään myös siltä, että joudutaan keksimään täytetekstiä kohtiin, joihin leiskassa on laitettu lorem ipsumia.

Yleisiä vinkkejä sisällöntuotantoon

1. Mistä tässä on kysymys?

Ensimmäisessä vaiheessa lukijalle kerrotaan, mistä aiotaan puhua ja esitellään mahdollinen terminologia. Kansankielistetään, yksinkertaistetaan sekä taustoitetaan käsillä oleva aihe, olipa se sitten verkkopalvelun suorituskyvyn viilaaminen, viimeisin tutkimus logistiikan hiilijalanjäljestä tai papumuhennosdieetin nerokkuus.

2. Miksi minua pitäisi kiinnostaa?

Kakkosvaiheessa kerrotaan, miksi tästä aiheesta ylipäätään kirjoitetaan ja mikä tässä on olennaista minulle, eli lukijalle. Tässä kohtaa on siis viimeistään astuttava lukijan saappaisiin. Jos teksti ei hyödytä, ilahduta tai inspiroi lukijaansa, harvassa ovat ne, jotka aiheeseen haluavat aikaansa käyttää.

3. Mitä minun pitää nyt tehdä/ymmärtää/muistaa?

Kun lukijan huomio ja ymmärrys asian tärkeyteen, mielenkiintoisuuteen tai hauskuuteen on kiinnitetty, on aika paketoida. Yleensä tekstillä on jokin tarkoitus, kuten jonkin asian opettaminen tai lukijan mielipiteeseen vaikuttaminen. Tämä on se kohta, kun tähdätään tavoitteeseen ja kun lukijan herääviin kysymyksiin pyritään vastaamaan.

4. Olenko ymmärtänyt tämän nyt oikein?

Viimeisessä osassa palataan alkuun ja kerrataan, että mitä onkaan sanottu ja miksi. Loppuun tiivistetään tärkeimmät mukaan otettavat ajatukset (key takeaways) ja kerrotaan lukijalle, miten kirjoittaja voi jatkossa aiheen parissa auttaa. Loppuun vielä toimintakehote (Call To Action).

Sisällöntuotannon templaatti

Sivuston jokaisen sivun sisällöt kirjoitetaan omaan templaattiinsa. Templaatissa on omat kohtansa mm. sivun otsikolle, ingressille ja leipätekstille.
Templaatin löydät täältä: https://www.dropbox.com/s/xy5rjtni175nf8x/Unfair_sis%C3%A4ll%C3%B6ntuotanto_template.docx?dl=0

SEO

Sisällön osatavoitteena on usein parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä. Otsikoilla on eniten painoarvoa indeksoitumisessa, joista pääotsikolla (h1) on suurin painoarvo. Optimaalisessa tilanteessa pääotsikko sisältää hakusanoja, joilla käyttäjät etsivät tarvitsemaansa. Esimerkiksi haulla ”lounas tampere”, otsikko ”Paras lounas Tampereella” indeksoituisi hyvin.

Yhdellä sivulla saa olla vain yksi h1-tason otsikko. Useampi h1-tason otsikko sivulla vaikuttaa negatiivisesti näkyvyyteen Googlessa.

 

 

asdfghjkl