Menneitä ”kriisejä” web-sivustoilla

Sarastia-konsernin sivustot olivat saavutettamattomissa SSL:n toimimattomuuden vuoksi

Mitä tapahtui?

Marraskuussa 2019 asiakkaalta tuli aamupäivällä viesti, että heidän sivustollaan on ”häikkää”. Oheinen kuva oli liitetty viestiin:

Sarastia-konsernin sivustojen SSL-suojaus toiminut, joka aiheutti kuvan mukaisen virhesanoman sivustoilla.

Osoitteet, jotka eivät toimineet olivat siis:

  • https://sarastia.fi
  • https://sarastiarekry.fi
  • https://sarastiaperinta.fi
  • https://onvire.fi
  • https://publicsectorday.fi

Mistä tämä johtui?

Kesällä 2019 WP Engine siirsi kaikkien sivustojen instanssit uusille palvelimille, jonka vuoksi palvelimien IP-osoitteet vaihtuivat. Tämän vuoksi WP Enginen palvelimille osoittaviin domain-nimien A-tietueisiin piti muuttaa uusi IP-osoite.

Sarastian IT-osasto on ostanut sivustojensa domain-nimet Telialta, jonka hallussa on myös niiden hostaus. Unfairilta otettiin yhteyttä Sarastian IT-osastoon, jota pyydettiin välittämään viesti Telialle domain-nimien IP-osoitteiden vaihtamisesta. Useista yhteydenotoista huolimatta viesti ei ikinä kulkenut Telialle asti ja domain-nimien A-tietueissa oli edelleen vanhan palvelimen IP-osoite.

Ei ole tarkkaa käsitystä miksi ongelma ilmeni juuri tuona marraskuun päivänä. Yksi teoria on, että domain-nimien HTTPS-sertifikaatti uusiutui tuona päivänä, jolloin vanhat IP-osoitteet aiheuttivat ongelman.

Miten ongelma korjattiin?

Aluksi totesimme ongelman koskevan ei pelkästään sarastia.fi osoitetta, mutta myös muita Sarastia-konsernin osoitteita. WP Enginen hallinnassa domainit ilmoittivat statukseksi ”No response”. Käyttämällä Googlen Dig DNS-työkalua varmistimme, että domainien A-tietueissa oli edelleen vanha IP-osoite.

Pian tämän jälkeen otimme yhteyttä Sarastian IT-osastoon ja kerromme heille tilanteesta. Ohjeistimme heitä ottamaan yhteyttä Teliaan ja pyytämään heitä vaihtamaan domainien IP-osoitteet. Samalla selvisi, että Sarastian emoyhtiön domainien hallinnasta vastasi nykyisin Istekki Oy , eikä Telia.

Tämän jälkeen HTTPS-osoitteet alkoivat pian toimimaan, joskin osoite näytti aluksi toimivan ja taas hetken päästä ei toiminutkaan. Googlen Dig -työkalulla seurasimme oliko domainien A-tietueeseen päivitetty uusi IP-osoite. Joidenkin tuntien kuluessa osoitteet alkoivat toimimaan normaalisti.

Kuvassa Googlen Dig -työkalun näkymä, jossa näkyy domain-nimen A-tietueen IP-osoite.

Miten asiasta viestittiin asiakkaalle?

Alussa asiakas epäili jopa, että heidän sivustolleen on hyökätty. Tähän vastattiin tietysti rauhoittelemalla, että kyseessä ei suinkaan ole hyökkäys, vaan jostain syystä sivuston SSL/HTTPS-salaus ei toimi ja että selvitämme asiaa.

Tapahtuman syyn selvittyä korostimme, että Unfairilta on elokuusta lähtien lähetetty pyyntöjä vaihtaa domainien IP-osoitteet uusiin. Eli siis useista yrityksistä huolimatta viesti ei ole mennyt perille.