Myynti & budjetti

Myynti & tarjous

Myyntivaiheessa selvitetään karkealla tasolla asiakkaan haluamat ominaisuudet saitille. Samalla pyritään ohjata asiakasta toteutuksessa ja sen vaiheistuksessa. Myyntivaiheessa olisi hyvä sivuta sivuston jatkokehitystä ja mahdollisia markkinointitoimenpiteitä. Sivustoa tulisi myydä jatkuvasti kehittyvänä kokonaisuutena.

Ennen tarjouksen tekoa asiakkaan nykyisestä saitista olisi hyvä tehdä auditointi, jossa käydään läpi sivuston analytiikka, käytettävyys, hakukoneoptimointi, saavutettavuus ja yleinen vaikutelma.

Nämä asiat tulee olla selviä ennen 1. tarjouksen tekoa:

  • Kokonaisbudjetti
  • Aikataulu
  • Tärkeimmät ominaisuudet (onko verkkokauppa, tarvitseeko automaatiota..)
  • Kuka tuottaa sisällön
  • Mikä on sivuston tärkein tavoite liiketoiminnan kannalta?

Budjetti

Tarjousvaiheen budjetti on aina alustava budjetti. Tarkemmassa speksauksessa budjetti tarkentuu ja tämä tulee viestiä asiakkaalle selkeästi.

Budjetissa tulee ottaa huomioon nämä osa-alueet:

  • Projektinhallinta
  • Tekninen toteutus
  • Sisällöntuotanto
  • Hakukoneoptimointi
  • Mittauspisteiden & analytiikan asentaminen
  • Testaus