Saitin auditointi

Sivuston auditoinnissa sivuston eri osa-alueita testataan ja analysoidaan. Auditoinnin tarkoituksena on löytää sivuston kehityskohteet, joiden pohjalta sivustoa jatkokehitetään.

1. Digianalyysi

Auditoija selvittää millä hakusanoilla ja termeillä, sekä mistä kanavista sivustolle ohjautuu eniten liikennettä. Hän analysoi miksi käyttäjät ovat kiinnostuneita sivustosta ja mitä he tekevät sivustolla. Tavoitteena on myös löytää ongelmakohdat, joissa käyttäjä poistuu sivustolta tai ns. ostoputkesta.

Analyysin jälkeen auditoija laatii suunnitelman miten sivuston löydettävyyttä ja mittarointia voidaan tulevaisuudessa parantaa.

Analysoitavat asiat tiivistettynä:

  • hakusanat, termit ja kanavat joiden kautta eniten liikennettä
  • mitä käyttäjät hakevat ja tekevät sivustolla
  • ongelmakohdat ja poistumiset
  • suunnitelma miten löydettävyyttä ja mittarointia parennetaan

2. Käytettävyystesti

Testaaja määrittää yhdessä asiakkaan kanssa 3 erilaista sivustolla suoritettavaa tehtävää, jotka tukevat sivuston tavoitteita. Tehtävät suoritetaan testihenkilöllä, joka ensisijaisesti valitaan Unfairin omasta henkilökunnasta. Testihenkilöllä ei saa olla aikasempaa kokemusta sivustosta esimerkiksi, jos sivusto on Unfairin toteuttama, tai sivusto on ennestään tuttu testihenkilölle.

Testin suoritus

Testaaja tarkkailee kuinka nopeasti testihenkilö löytää etsimänsä tai suorittaa tehtävän. Testaaja kirjaa ylös testihenkilön käymät sivut ja mahdolliset lisähuomiot. Lisähuomio voi olla esimerkiksi testihenkilön erehtyminen: ”Painaa toistuvasti otsikkoa. Mahdollisesti luulee sen olevan linkki.”

Testaaja ja testihenkilö ovat hiljaa tehtävien suorittamisen aikana. Testaaja ilmoittaa, kun tehtävä on suoritettu, mutta hän ei saa avustaa tai johdatella testihenkilöä. Jos testihenkilö ei saa suoritettua tehtävää kohtuullisessa ajassa, voi testaaja keskeyttää tehtävän, jolloin se merkitään epäonnistuneeksi.

Tehtävät

Tehtäväkuvaukset laaditaan käyttäjän näkökulmasta. Käyttäjällä on tarve, halu tai päämäärä, johon sivusto tarjoaa ratkaisun.

Tehtävät eivät saa olla johdattelevia, esimerkiksi:

  • ”Ota yhteyttä yhteydenottolomakkeella”
  • ”Tulosta verokorttisi kirjautumalla järjestelmään”.

Vaan näin:

  • ”Haluat ottaa yhteyttä sivuston yritykseen”
  • ”Tarvitset verokorttisi PDF-muodossa”

Lisää esimerkkejä tehtävistä

  • ”Olet töissä tässä yrityksessä. Nostit veroprosenttiasi ja haluat toimittaa muutosverokortin yritykselle.”
  • ”Olet töissä Tampereen kaupungin henkilöstöosastolla ja olet kiinnostunut palkanlaskennan ulkoistamisesta. Miten toimit?”
  • ”Haluat löytää rahoitusta startup-yrityksellesi.”

Raportti

Testaaja kirjaa tulokset ja koostaa niistä raportin asiakkaalle. Raportissa on eritelty tehtävittäin niiden tulokset, ongelmakohdat ja mahdolliset kehitystoimenpiteet.

3. Käyttöliittymä-, saavutettavuus- ja nopeusanalyysit

Käyttöliittymä

Auditoija tarkastelee sivuston käyttöliittymää yleisellä tasolla: valikot, painikkeet, lomakkeet, haku jne. Auditoija testaa, että sivuston eri toiminnot ja etsii kohdat, joissa on selkeästi parannettavaa. Testaukseen kuuluu myös testaus mobiililaitteilla, joilla testataan sivuston responsiivisuus ja vain mobiillilaitteilla ilmenevät bugit.

Saavutettavuus

Näppäimistökäyttö

Auditoija testaa sivuston käytettävyyden näppäimistöllä. Sivustoa tulisi olla täysin käytettävissä pelkästään näppäimistön avulla. Huomiota tulee kiinnittää myös järjestykseen, jossa fokus etenee sivustolla. Valikoissa, joissa valikon kohdilla on alavalikkoja, ei fokuksen tulisi käydä näitä valikkoja automaattisesti läpi. Käyttäjä voi haluamassaan kohdassa ENTERiä painamalla avata alavalikon, jonka jälkeen fokus siirtyy sen sisälle (esimerkki). Raportissa ilmenneet ongelmat kirjataan sivu- tai osakohtaisesti (esim. valikko).

Ruudunlukija

Näppäimistökäytön jälkeen auditoija testaa sivuston ruudunlukijalla käyttäen näppäimistöä. Huomiota kiinnitetään mm. jos ruudunlukija fokusoi elementteihin, joihin sen ei pitäisi. Esimerkkeinä pelkästään koristeena olevat elementit, kuten jotkin kuvat ja ikonit. Koristekuvissa tulisi alt-teksti tulisi olla määritelty näin: alt="". Tällöin ruudunlukija käy kuvan kohdalla, mutta ei ’sano’ mitään siitä. Paras menettelytapa on kuitenkin laittaa tällaisiin kuviin attribuutti aria-hidden="true" , jolloin ruudunlukija ei käy kuvan kohdalla. Tässäkin ongelmat kirjataan raporttiin sivu- tai osakohtaisesti.

Kontrasti

Auditoija tarkistaa, että sivuston tekstin kontrasti on kaikkialla vähintään AA-tasolla. Tähän luetaan myös kuvissa olevat tekstit. Kontrastin voi tarkistaa tämän työkalun avulla. Pelkästään koristeena olevien tekstien kontrasti ei tarvitse olla AA-tasolla.

Nopeusanalyysi

Nopeusanalyysissä käytetään Googlen PageSpeed Insightsia. Tavoitteena ei ole täydellinen arvosana, eli 100 ’Mobile’ ja ’Desktop’ osioissa. Testaaja kiinnittää huomiota erityisesti kuvien, javascript- ja CSS-tiedostojen kokoon. Javascriptin ja CSS-tiedostoissa huomiota tulee kiinnittää myös missä vaiheessa ne ladataan (header vs. footer) ja voisiko skripteissä olla attribuutti async.  Huomionarvoista on myös uudelleenohjauksien suuri määrä tai palvelimen hidas vasteaika.

Testaaja voi käyttää apunaan myös selaimen kehittäjäntyökaluja. ’Network’-välilehdeltä näkee tiedostojen mm. tiedostojen koot ja latausajat. Myös konsoli on hyvä tarkistaa virheiden varalta.

Raporttiin kirjataan sivuston latausta hidastavat asiat ja miten nopeutta voisi parantaa kussakin kohdassa.

Budjetti ja aikataulu

Saitin auditoinnin kokonaishinta on 1620 € (+ alv). Budjetti on jaettu seuraavasti eri osioille:

  • Digi-, käyttöliittymä-, saavutettavuus- ja nopeusanalyysi 1080 €
  • Käytettävyystestit: 360 €
  • Raportin esittely ja läpikäynti (livenä tai Skypen välityksellä): 180 €

Yhteensä on varattu siis 18 h, joka on jaettu eri osioille:

  • Digi-, käyttöliittymä-, saavutettavuus- ja nopeusanalyysi 12 h
    • Digianalyysi 6 h
    • Käyttöliittymätestaus 2 h
    • Saavutettavuus 4 h
  • Käytettävyystestit:  4 h
  • Raportin esittely ja läpikäynti (livenä tai Skypen välityksellä) 2 h